Utila en Nicaragua

7 december 2016 - Monteverde, Costa Rica

Amigos,

Wanneer we dit schrijven zijn we net 1,5 dag in Monteverde, Costa Rica.
In onze laatste blog zijn we gebleven bij Utila (Honduras), daar pakken we nu de draad weer op.

Op Utila hebben we 3 dagen duikles genomen. De eerste lesdag was best pittig. Na een korte uitleg op het land kregen we ons ‘duikpak’ en gingen we meteen het water in. Door het weer was de zee erg onstuimig. Er was een flinke stroming die ervoor zorgde dat het zicht slecht was en de oefening om op de bodem te blijven zitten lastig maakte. De tweede dag was het weer gelukkig beter. Tijdens de eerste oefening zwom er op een meter afstand een gevlekte adelaarsrog voorbij, prachtig om dat beest zo relaxed voorbij te zien zwemmen. De laatste lesdag gingen we met de boot verder het water op om echt de 18 meter aan te tikken en leerden we om van een boot af te duiken. Na 3 dagen duikcursus en een theorie examen was ons ‘SSI openwater brevet’ binnen! De laatste dag op Utila maakten we nog 2 fundives. Hier zagen we veel verschillende vissen, prachtig koraal en een waterschildpad. Na Utila zijn we doorgereisd naar Nicaragua.

In Nicaragua moesten we weer enorm wennen aan de warmte. Na een dag reizen kwamen we aan in Leon, een prachtig gekleurd koloniaal stadje. Hier hebben we gevulkaanboard. Je gaat dan met een soort sleetje van de (actieve) vulkaan Cerro Negro af. Aan de voet van de vulkaan krijg je een sleetje en een tas met beschermende kleding, vervolgens loop je met die spullen 45 minuten omhoog. Daar trek je de beschermende kleding aan, je zet een veiligheidsbril op, je doet een bandana voor je mond tegen de stof en de steentjes en dan slee je knetterhard naar beneden. Super gaaf! Rik en nog een paar van de groep wilden graag nog een keer van de vulkaan af, helaas ging dit niet omdat bij de eerste ride een groepsgenoot over de kop was gevlogen en naar het ziekenhuis moest...

Na Leon zijn we naar Granada gereisd, eveneens een mooie koloniale stad. Vanuit Granada zijn we ’s avonds naar de Masaya vulkaan geweest en hebben lava gezien. Na Granada zijn we vroeg vertrokken naar het eiland Ometepe. Dit is een eiland met 2 vulkanen in een groot meer. Eenmaal op het eiland aangekomen waren we meteen in een andere wereld. Een combi van platteland en jungle, ver weg van de drukte en beschaving. De eerste dag hebben we mountainbikes gehuurd en zijn we gaan fietsen naar San Ramon. Hier maakten we een hike van dik een uur uur naar een waterval van ruim 56 meter hoog. Een welkome afkoeling na een warme fietstocht en hete hike! Op Ometepe ligt alles ver uit elkaar en zijn de wegen niet al te best. Na de fietstocht van totaal 3 uur waren onze billen beurs en hadden we zere handen. De dag erna hebben we daarom alleen een stuk gewandeld, gechilld en onze reis verder uitgestippeld.

San Juan del Sur was onze volgende en laatste bestemming in Nicaragua. Dit is een surfersplaatsje met veel verschillende surfstranden in de buurt. Hier aangekomen hebben we na een lange reisdag een koele duik genomen in de zee. De volgende 2 dagen hebben we een surfboard gehuurd en zijn we de hele dag gaan surfen. Het was even inkomen na 2 jaar niet op een surfplank te hebben gestaan maar uiteindelijk hadden we de smaak te pakken. Met een zongebruinde huid vol krassen, schrammen en blauwe plekken was het na 3 dagen tijd om door te reizen naar Costa Rica.

Hier zijn we gisteren aangekomen en zullen we een week of 2 blijven. Daarna reizen we door naar Panama om tijdens kerst in 5 dagen via de prachtige San Blas eilanden naar Cartegena te zeilen. Ons volgende verhaal zal dan ook geschreven worden vanuit Colombia!

Hasta luego!

1. Marina:
    8 december 2016
    Bedankt voor het delen van jullie ervaringen Jill en Rik. Goed om te horen dat jullie fantastische dingen mee mogen maken! Mega sportief ook! Een veilige en plezierige reis verder gewenst. Dikke knuffel, Marina
  2. Margriet:
    8 december 2016
    Wauw klinkt zo goed allemaal! Jaloers!! Vroeg me af, is het echt zo noodzakelijk om Spaans te kunnen om daar te reizen als dat men zegt?? Heel veel plezier nog, geniet ervan en voorzichtig ook! X
  3. J.Mulder:
    8 december 2016
    Al zou ik het ook vijf keer overlezen , dan kan ik het nog allemaal niet verwerken.
    Bealangrijk voo mij is ( en uiteraard vooral voor jullie zelf) idat je je heerlijk vermaakt, nog goed gezond zjn en constant het zo nodige drentse achterdocht bij de hand hebt.
    Hier thuis een heel ander beeld : kerststerren kopen en vetbolletjes voor de vogeltjes inslaan. Deze wek een paar dagen acht graden vorst.
    Opa Jamu
  4. Mams:
    8 december 2016
    Altijd leuk om te lezen. Wat een avonturen. En van wie hebben jullie toch die sportieve inslag! Geweldig dat jullie zo genieten. Mams
  5. Peter Paul:
    Leuke verhalen!