Van Centraal- naar Zuid-Amerika

11 januari 2017 - San Gil, Colombia

Hola amigos y amigas! Feliz año nuevo!

Ons vorige ‘echte’ verhaal is al weer even geleden en sindsdien hebben we weer een hoop gedaan en gezien, tijd dus voor een nieuw verslag!

Het vorige verhaal zaten we in de Costa Ricaanse nevelwouden van Monteverde. Hier hebben we zowel overdag als ’s nachts rondgewandeld in de prachtige eeuwenoude wouden waar we een paar bijzondere dieren (o.a. tarantula’s, slangen, luiaards) hebben gespot. Ook hebben we de andere activiteit waar Monteverde bekend om staat gedaan: ziplinen! Dit is net als de kabelbaan in de speeltuin, maar dan voor grote mensen ;-) Wij deden dan ook nog eens de zipline extremo: niet alleen hadden we 14 lines van een paar honderd meter over de groene bossen en dalen, ook deden we o.a. een tarzanswing (zwaaien met een ‘liaan’ van 40 meter) en 2 superman lines (head first met zo’n 80 km/u door de lucht vliegen als een vogel), supervet!

Na Monteverde zijn we doorgereisd naar Corcovado: een prachtig national park waar de jungle de oceaan ontmoet. Hier hebben we een 2-daagse hike gedaan, deze was pittig maar prachtig! Stukken lopen deels door dichte jungle en deels over verlaten strand, terwijl de apen boven je hoofd slingeren, je moet oppassen niet op een slang te stappen en je constant alert bent op een puma of jaguar. Die laatste 2 hebben we helaas niet gezien, maar wel voldoende andere bijzondere dieren (o.a. een aantal enorme tapirs) en sowieso genoten van de prachtige ongerepte omgeving.

Na Corcovado besloten we om eens een periode wat minder te doen en wat meer te chillen. We zijn hiervoor naar de andere (de Caribische) Costa Ricaanse kust gegaan om daar lekker 2 dagen op het strand of in de hangmat te liggen met een boekje. Dit beviel ons wel, waardoor we deze bezigheid hebben doorgezet in de volgende plek in het volgende land: de eilandengroep Bocas del Toro in Panama. Verschil hier was alleen dat de bountystranden niet op loopafstand, maar op ‘fietsafstand’ waren… uhuh… 18 km moest toch te doen zijn voor ons Nederlanders. Nou, op te kleine fietsen, over flinke heuvels en met 32 graden is toch flink afzien, en we moesten ook nog terug!

Vanuit Bocas del Toro zijn we via Panama Stad (niet heel bijzonder) door gereisd naar de haven in Puerto Lindo. Hier zijn we aan boord gestapt van de Big Fish 2, een luxe zeiljacht die ons tijdens de kerstperiode in 5 dagen naar Colombia zou brengen en onderweg de San Blas archipel zou aan doen. We hadden heel veel zin in deze trip en zijn zeker niet teleurgesteld, wat een geweldige tocht was dit! Samen met nog 8 backpackers en 3 man bemanning voeren we ’s avonds laat uit om ’s ochtends al in het paradijs wakker te worden: een helderblauwe zee met af en toe een parelwit eilandje begroeid met wat palmbomen. De meeste eilanden zijn onbewoond, maar op een aantal leeft een inheemse indianenstam, die met hun kano’s langs de zeilboten voer om de vangst van de dag (verse kreeft) te verkopen. Onze tijd bestond 3 dagen lang uit chillen op het dek, zwemmen, snorkelen, eilandjes verkennen, volleyballen op het strand en veel en lekker eten. We hadden een topkok(in) aan boord, die ons extra verwende omdat het kerst was: een grote ham uit de oven op kerstavond en 2 verse kreeften pp op 1e kerstdag :-p. We hebben ook nog ’s nachts in lichtgevend plankton gesnorkeld: een hele zee vol met kleine sterretjes waar je dan tussendoor ‘zweeft’, heel magisch! De laatste 2 dagen van de tocht waren over open zee. Dit lijkt wat saai, maar doordat we af en toe werden vergezeld door een paar dolfijnen of vliegende vissen was ook deze tijd wel door te komen ;-)

Na 5,5 dag op de boot zagen we de skyline van Cartagena liggen wat betekende dat we waren aangekomen in Colombia! Cartagena is een prachtige oude koloniale stad met schattige straatjes. We hebben hier dan ook heerlijk rondgeslenterd en nog een tripje gemaakt naar een moddervulkaan waar we in gebadderd hebben. Na Cartagena gingen we op oudejaarsdag door naar Santa Marta, een andere stad aan de noordkust. Hier hebben we nieuwjaar gevierd op het dakterras van een hippe kroeg, nadat we 6 uur eerder het thuisfront al gelukkig nieuwjaar hadden gewenst.

Op 2 januari vertrokken we voor een 4-daagse hike naar een verloren stad diep in de Colombiaanse jungle, genaamd Ciudad Perdida. Dit was een pittige maar prachtige tocht over flinke heuvels steeds dieper en dieper de jungle in. Op de vroege ochtend van de 3e dag kwamen we aan bij de 1200 treden tellende trap die naar de verloren stad leidde. De stad zelf was uiteindelijk niet heel bijzonder om te zien (geen Machu Picchu of Tikal), maar het verhaal er om heen was wel interessant: de stad is gebouwd tussen jaar 700 en 1000, verlaten rond 1600 en pas in de jaren ’70 herontdekt.

Na deze pittige tocht hebben we weer even 2 dagen op het strand gechilld. Dit waren de laatste 2 dagen van de reis aan de Caribbean voor ons, een zee die vanaf Mexico toch heel goed voor ons is geweest ;-) Inmiddels zijn we de Colombiaanse bergen in getrokken. We zitten nu in San Gil waar we morgen gaan raften. De dagen er na gaan we vooral lekker genieten van het prachtige Colombiaanse landschap, met af en toe een fijne wandeling (even geen meerdaagse hikes meer! ;-)). Daarna trekken we door naar Bogota om te meeten met Krissie! Vervolgens gaan we nog het westen van Colombia ontdekken en daarna door naar Ecuador. En dan komt toch langzamerhand het einde van onze reis echt in zicht…

Voor die tijd komt er vast nog wel een verhaal, dus tot dan! Saludos!

1. Patrick&Sietske:
    11 januari 2017
    Ha Rik&Jacqueline! Geweldig om jullie verhalen weer te lezen. En leuk om jullie zo te volgen. Voor jullie ook een gelukkig nieuwjaar. Geniet van het laatste deel van jullie reis! Liefs
  2. Mams:
    Lieve Rik en Jill,
    het wordt bijna saai........zo leuk allemaal.....
    Wie wil dat nou.

xxx mams
  3. Mike v b:
    Hai rik! Leuk verhaal en een prachtig avontuur! Geniet ervan! Greets mike
  4. Ron:
    11 januari 2017
    Hi Rik en Jacqueline wat een mooie en gave verhalen die jullie allemaal meemaken.
    Ik zou er bijna jaloers van worden en wat een mooie en leuke foto's.
    Wij wensen jullie nog heel veel plezier en geniet er lekker van.
    Lieve groetjes van ons.
    Cindy, Jennifer, Nicolette en Ron.
  5. Erik B:
    11 januari 2017
    Hey Suske en Wiske, wat een vette verhalen! Vooral die zeiltocht lijkt me gaaf!
    Disfruta las ultimas destinaciones, y vuelven en salud!