Weer thuis!

25 februari 2017 - Haarlem, Nederland

Dag allemaal,

We zijn weer thuis! Na 4,5 maand uit een tas leven, wassen met koud water, goede en minder goede hostels, vele kilometers in bussen, heel veel rijst en bonen, maar vooral heel veel prachtige plekken, bijzondere momenten en geweldige ervaringen zijn we eergisteren in de storm op Schiphol geland.  Het gure weer was wel weer even wennen zeg! Maar ook het feit dat we wc-papier nu weer gewoon kunnen doorspoelen (we hebben nog steeds de gewoonte om het prullenbakje te gebruiken), we de telefoon kunnen opladen zonder verloopstekker en we weer water uit de kraan kunnen drinken hebben ook even tijd nodig om weer gewoon te worden. Maargoed, het zal sneller wennen dan ons lief is ;-) We hebben nu nog even 2 dagen om te acclimatiseren en dan begint het werkende leventje weer, back to reality!

Maargoed, sinds het laatste verhaal hebben we weer een hoop gezien en gedaan, want de afsluiter van de reis waren de Galapagos eilanden! En dat was even een potje bijzonder! Met z’n drieen (met Leonietje dus) vlogen we eerst naar het eiland San Cristobal, wat het oudste en meest oostelijke eiland is. Hier begonnen we met snorkelen in een klein baaitje en dat was al prachtig: spelende zeeleeuwen die uit nieuwsgierigheid naar je toe zwemmen, pijlstaartroggen op de bodem, een schildpad en een school van 30 adelaarsroggen. Dat beloofde wat voor de 4 duiken die we gingen maken!
De eerste 2 duiken waren bij Kicker Rock, een grote rots voor de kust van San Cristobal. Het zicht was hier niet super, maar toch hebben we een aantal schildpadden, een baitball (enorme zwerm vissen, waar je in kan zwemmen en die zich dan om je heen sluit), een paar rifhaaien (witpunt) en (het vetste) een paar hamerhaaien gezien en dat allemaal op maximaal 4 meter afstand! Nog nagenietend van de duik pakten we dezelfde middag nog de ferry naar Santa Cruz, het centrale eiland. Ook daar stonden de volgende dag weer 2 duiken gepland (bij het eilandje Seymour Norte) en deze waren nog beter! Dit kwam ook mede door het betere zicht onderwater, maar wat een dieren zaten hier zeg! Ook weer verschillende schildpadden, alle 4 soorten haaien die op Galapagos voorkomen en een school met zo’n 50 adelaarsroggen (!) gezien. Het vetste was dat we op een gegeven moment op een plek zaten waar we omringd werden door een stuk of 15 zwartpuntrifhaaien! Op deze plek zijn we dus ook maar even blijven hangen ;-) (zie video's)

Na de 2 duikdagen was het tijd voor een 6-daagse cruise langs verschillende eilanden. In Quito hadden we flink wat tijd gestoken in het vinden van de beste last-minute deal en eenmaal op de boot waren we zeker niet teleurgesteld! Wat een luxe zeg! We hadden een prachtige kamer met een balkon aan zee en een bad met uitzicht over zee. Verder was er een ruime lounge met bar, een eetgedeelte binnen en buiten en een zonnedek. We hadden 3x per dag supergoed eten en wanneer we met de kleine bootjes terug kwamen van een activiteit stond de ober op het achterdek klaar met hapjes en drankjes. Goed toeven dus! De medepassagiers waren wel wat ouder, maar met Leonie en het Duitse stel (Tim en Svenja) hadden we een leuke jonge club die de rest van de boot uiteindelijk ook wel kon waarderen ;-)

Behalve een zeer fijne tijd aan boord ging het natuurlijk om het zien van de eilanden, te land, ter zee en in de lucht. Om alle eilanden te zien heb je 2 weken nodig, onze cruise deed alleen de eilanden in het westen aan, wat de jongste en dus meest ruige eilanden zijn. De eilanden waren mooi, met vaak bijzondere lava formaties, maar de dieren zijn toch datgene wat Galapgos uniek maakt. Tijdens de tripjes vanaf de boot hebben we o.a. gigantische landschildpadden, verschillende soorten leguanen en diverse vogels gezien, waaronder de blauwvoetgent (echt smurfblauwe voeten!) en de Galapagosaalscholver, die in zijn evolutie z’n vermogen om te vliegen heeft verloren. Het meest bijzondere leven voor ons zat toch onder water. Omdat bijna niet de vraag is of je de dieren ziet, maar hoe vaak, hadden we een ‘onderwaterbingo’ bedacht. We hadden alle mogelijke dieren in een lijst gezet en wanneer je een van de dieren zag kreeg je daar punten voor. Een dier dat unieker was om te zien was meer punten waard. Met z’n vijven waren we hierdoor superfanatiek bij de snorkeltripjes, Rik zat zelfs voordat we bij de plekken aankwamen al met z’n flippers aan en snorkelmasker op, zodat hij meteen het water in kon bij aankomst. Onder water waren weer vele schildpadden, verschillende soorten roggen, zeeleguanen, zeeleeuwen, (kleine) haaien en vele andere vissen, dus de punten stroomden binnen. Verder nog vanaf de boot een hele hoop dolfijnen die een stuk met ons meezwommen gezien, maar toen Jacqueline een walvis zag vanaf de boot was duidelijk wie gewonnen had. Jacqueline is nu dan ook de trotse eigenaar van een prachtig Galapagos shirt ;-)

Na 6 dagen verwend te zijn op de boot en de meest bijzondere dingen te hebben gezien konden we terug kijken op een hele mooie tijd op Galapagos. Het was absoluut wat we gehoopt hadden: de kers op een hele mooie en fijne, 4,5 maand durende, taart. De eilanden zijn echt bijzonder, enerzijds vanwege het feit dat hier dieren zitten die nergens anders ter wereld voorkomen, maar ook (en dat is misschien wel het leukste) omdat de dieren de mens niet als vijand kennen en daarom absoluut niet bang zijn waardoor je echt super dichtbij kunt komen (als ze, zoals de zeeleeuwen, al niet zelf naar je toe komen).

Met dit verhaal is ook een einde gekomen aan onze verhalenreeks en de regelmatige update vanuit het mooie Latijns Amerika. Wij kunnen terugkijken op een prachtige reis. Na vele paradijselijke stranden, heftige vulkanen, ruige jungles, pittige maar prachtige hikes, lieve en vrolijke mensen en vooral heel veel mooie en bijzondere plekken zit het er nu echt op.

Wij willen jullie bedanken voor de reacties op deze site, op Facebook, via whatsapp en via de mail. Leuk dat jullie op deze manier onze reis hebben meebeleefd! En wie weet hebben we mensen geinspireerd, want die hoek van de wereld is echt een aanrader, zowel voor een lange als korte(re) trip! Mochten jullie vragen hebben over reizen in die landen, schroom niet om ze te stellen, wij vinden het geen probleem om op deze manier weer even herinneringen op te halen!

Lieve groeten,

Jacqueline en Rik

1. Mams:
    25 februari 2017
    Prachtig verhaal, maar ook wel weer heel fijn dat jullie gezond en heelhuids weer op Schiphol zijn geland en zijn thuisgekomen.
    XXX mams
  2. Mams:
    25 februari 2017
    En die foto's.........dik vet!!!!!!
  3. Ron:
    25 februari 2017
    Wederom een mooi verhaal van alle mooie dingen die jullie gezien en gedaan hebben, en mooie foto's.
    Maar ook weer fijn dat jullie weer thuis zo'n.
    Welkom thuis en succes in het gure weer.