Twee weken, drie landen

30 oktober 2016 - Quetzaltenango, Guatemala

Hola!

Inmiddels zijn we precies 2 weken in Centraal Amerika, de tijd vliegt! Maar ook een hoop gezien en gedaan en inmiddels zijn we al een week in Guatemala, ons 3e land.

Maar we beginnen bij het het einde van het vorige verhaal. In Mexico hebben we nog een dag op het strand gechilld en vervolgens de bus+boottaxi naar Caye Caulker in Belize genomen. Eenmaal aangekomen op dit eiland merkten we meteen de relaxte reggae sfeer die er hing. Allemaal relaxte rasta’s die allemaal ‘Ya man’ zeiden. Lijfspreuk op het eiland is dan ook ‘go slow’. De eerste dag op Caye Caulker hebben we wederom gechilld, waarna de eerste grote deceptie van onze reis kwam: vanaf Caye Caulker wilden we een 3-daagse-zeiltocht-met-meerdere-snorkelstops-overnachtingen-op-onbewoonde-bounty-eilanden-en-zelf-gevangen-vis-boven-kampvuur-klaarmaken doen, maar die ging niet door vanwege te weinig aanmeldingen!  In plaats daarvan hebben we toen een 1-daagse snorkeltrip geboekt. Tijdens deze trip hebben we op verschillende plekken bij het Belize Barrier Reef gesnorkel en o.a. verpleegsterhaaien en roggen op aanraakafstand gezien! Supervet! Verder ook heel veel Nemo-achtige visjes maar die waren toch minder spectaculair. Toch was het net zwemmen in een groot aquarium!

Na Belize/Caye Caulker zijn we rechtstreeks doorgereisd naar Guatemala. Onze eerste stop daar was Tikal. Dit is een van de grootste Maya-steden, die pas eind 19e eeuw midden in de jungle ontdekt is. Hier hebben we vanaf een Mayatempel (65m hoog) de zonsopgang bekeken met een wakker wordende jungle onder ons. Fantastisch om de brulapen en vogels wakker te horen worden terwijl de mist boven de jungle optrekt! Daarna hebben we een rondleiding gehad. Voor Jacqueline, vanwege het hele vroege opstaan, geen succes…

Na Tikal zijn we doorgereisd naar Lanquin. Hier hebben we de eerste dag rustig aan gedaan en de dag erop zijn we naar Semuc Champey gegaan. Hier hebben we eerst een canyoning-tocht gedaan in een grottenstelsel. Het was pikkedonker! We moesten met een kaars in de hand door meertjes zwemmen, over stenen heen klauteren, van rotsen afspringen en door watervallen glijden. Bizar maar supervet! De tour ging vervolgens door met tuben in een rivier. Heerlijk rustig dobberen met een drankje in je hand. Daarna Semuc Champey zelf bezocht, een soort Plitvice meren, maar hier mag je er wel in zwemmen ;-) Erg mooi!

Vanaf Lanquin zijn we naar Antigua gereisd. Dit is een prachtige koloniale stad aan de voet van een aantal vulkanen, waarvan 1 hartstikke actief! ’s Avonds kon je mooi het lava zien stromen. Verder hebben we hier weinig ondernomen omdat Rik last kreeg van behoorlijke buikgriep oid. Maar we komen hier nog terug, een van die vulkanen moet toch echt beklommen worden!

Inmiddels zitten we in Quetzaltenango, de 2e stad van Guatemala. Hier gaan we onze Spaans cursus doen, dus hier zitten we nog wel even. Verder willen we in Guatemala nog een of meerdere trekkingen doen, waarna we doorreizen naar Honduras, naar het Caribische eiland Utila om daar ons duikbrevet te halen.
Het reizen bevalt tot dusver prima. Het ene hostel is beter dan het andere en het reizen is ook niet zo comfortabel als in Nederland, maar dat went. We zijn inmiddels behoorlijk geacclimatiseerd, zowel letterlijk (temperatuur) als figuurlijk (het reis- ipv werkritme), al duurde dat laatste wel wat langer ;-)

Tot de volgende post maar weer! Adios!

1. Ron:
    31 oktober 2016
    Gaaf Hoor, lekker aan het genieten doen jullie goed.
  2. Patrick&Sietske:
    31 oktober 2016
    Hoi! Erg leuk om te lezen! Jullie zijn lekker actief!
  3. L. van Berkel:
    1 november 2016
    Hoi Rik en Jacqueline, ziet er erg mooi uit allemaal!
    nog een goeie vakantie en de groetjes van ons.
  4. Glenn:
    3 november 2016
    Klinkt allemaal erg goed!

Boottocht ziet er wel iets exotischer uit dan de laatste tocht met Aiberius!

Veel plezier en geniet ervan
  5. Martijn en groep 7a:
    9 november 2016
    Lieve juf,

wij wachten met smart op nieuwe verhalen.

Wij missen u heel erg!

Liefs,