Guatemala, te queremos!

21 november 2016 - Utila, Honduras

Hola!

Wanneer we dit schrijven zitten we inmiddels in Honduras, maar dat is pas sinds eergisteren, dus we wijden dit verhaal vooral aan Guatemala. Een land waar we vier weken hebben gezeten en waar we toch wel een beetje aan gehecht zijn geraakt.

Bij het schrijven van het vorige verhaal waren we al een week in Guatemala, maar toen was het vooral in korte tijd een aantal highlights van het land aftikken. Eenmaal aangekomen in Quetzaltenango (Xela in de volksmond) kon het tempo omlaag vanwege de cursus Spaans die we daar hebben gedaan.
We hadden les bij een kleine-maar-fijne school. De lessen waren 1-op-1 met een echte Guatemalteekse juf. Ze spraken geen woord Engels, waardoor we het Spaans direct moesten toepassen. Dat ging echter prima door de basis die we beiden al hadden. De 2 weken les hebben er wel voor gezorgd dat het Spaans een stuk beter is geworden!

Tijdens onze periode op school sliepen we in een gastgezin. Bij locals thuis dus, erg leuk! We hadden een gezin met een moeder en 2 volwassen dochters die beide een zoontje hadden (5 en 1). Het gezin had niet veel te besteden en het huis was dan ook redelijk basis, maar ze waren zo lief! We aten drie keer per dag met ze en ze zorgden er voor dat we niks te kort kwamen. Verder veel gesprekken met ze gevoerd (in het Spaans) en met de kinderen gespeeld. Zowel wij als zij vonden het erg jammer dat we weer weg gingen…

De tijd in Xela brachten we verder vooral door in een cafeetje waar we lekkere koffie dronken en ons huiswerk (jaja!) maakten. Ook hebben we vanuit Xela twee trekkingen gemaakt: een 2-daagse naar de hoogste berg/vulkaan van Centraal Amerika en een 3-daagse naar het meer van Atitlan.
Beide trekkingen waren best pittig, maar ook prachtig om te doen! Bij de eerste was vooral de combinatie van de zware backpacks (eten, drinken, tent en slaapgear) en de hoogte zwaar, maar de zonsopgang op de top, vanaf waar we over heel Guatemala konden kijken tot de Pacific aan toe, maakte alles goed!
De tweede trekking was vooral pittig door de vele km’s (zo’n 18 per dag) over bergen, door rivieren en door landerijen. Ook hier werden we op de laatste dag beloond met een prachtige zonsopgang boven het mystieke meer van Atitlan.

Na deze trekking hebben we nog even 2 dagen gechilld bij het meer waarna we langzaamaan onze weg hebben vervolgd naar Honduras. Toen we Guatemala eenmaal hadden verlaten hadden we beide een beetje een weemoedig gevoel. De mensen in Guatemala zijn zo lief (altijd gedag zeggen, altijd lachen, altijd behulpzaam, ondanks dat ze daar echt niet veel te besteden hebben) en het land is gewoon prachtig en kleurrijk. We hadden er zo nog 4 weken kunnen blijven!

Maargoed, 4,5 maand is zo voorbij dus we moesten door. Inmiddels zitten we weer in de Caribean (moet af en toe gewoon even :p) op het Hondurese eiland Utila. Hier hebben we vandaag de eerste cursusdag voor ons duikbrevet gehad. Het ging bij beiden erg goed en het was ook wel bijzonder om je eerste oefeningen te doen tussen prachtig koraal en de meest bijzondere vissen.
Behalve Utila gaan we in Honduras niks doen en reizen we dus door naar Nicaragua en Costa Rica. Wat we daar allemaal gaan doen weten we nog niet, dus dat lezen jullie wel weer in het volgende verhaal!

Verder willen we iedereen nog even bedanken die onze verhalen leest en ook diegenen die af en toe een reactie plaatsen. Er zit helaas geen ‘ vind-ik-leuk’ knop bij, maar we vinden ze zeker leuk om te lezen!

Tot de volgende keer maar weer!

Besos!

1. Mams:
    Ha lieve Rik en Jill,

wat fijn dat jullie zo genieten! En wat een prachtige foto's.....! Bijna jaloers als ik jullie ontbijtspot zie of Jaqc. lekker in de hangmat aan een beauty strand. Heerlijk.
    Geniet lekker verder en we kijken uit naar jullie volgende verhaal,

liefs, mams
  2. Erik B:
    21 november 2016
    Rikkie en Jackie, klinkt goed allemaal! Hopelijk nog veel mooie andere avonturen in het vooruitzicht!
    Enjoy, enne...vergeet niet te ontspannen ;)
  3. J.Mulder:
    21 november 2016
    Jonge....jonge.....moet ik dit allemal in dat oude hoofd van me opslaan===
    En ik heb het al zo druk ....
    Vandaag is b.v. een belangrijke dag voor Ria en Menno. Gesprekken, voordrachten, interview radio en TV u.s.w.
    Floris heft me heel goed geholpen met de tuin `winterklar` te maken.
    En dan lezen, onthouden en me een voorstelling maken van dat alles wat jullie zien en beleven. Heb wel de indruk dat het jullie heel erg naar de zin gaat. En dat is meegenomen...ja toch!!=
    Ga zo door en wees voorzichtig .....pas goed op jezelf!!!!
    <Opa Jamu
  4. Zusje:
    21 november 2016
    Heerlijk om te lezen! Ik mis alleen de foto van Jill met de sokken hahaha! Genietse nog en succes met de matrixen voor het duiken. Het gaat jullie lukken Liefs!
  5. Peter Paul:
    21 november 2016
    Leuk om allemaal te lezen! Ik reis met jullie mee via Google maps en de foto's van de
    locaties ;) Heel veel plezier met duiken de komende dagen!
  6. Martijn en groep 7a:
    24 november 2016
    De kinderen hebben genoten van de reisblog en de foto's! Timeline FlIES! ;)

Liefs van groep 7a
  7. J.Mulder:
    24 november 2016
    leuke foto van jullie.
    het lezen is wel spannend...
    waar jullie precies verblijven...voor mij : "heel ver weg"...
    Opa jamu